Start  
23.11.2017.
 

Strone monitoruje stat24

 

Siepomaga.pl
Możemy pokonać depresję Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu
Autor: Anna Białous   
20.03.2015.

 CRO

Anna Białous

MOŻEMY POKONAĆ DEPRESJĘ!

Jeśli odczuwasz smutek lub przygnębienie, z byle powodustajesz się rozdrażniony, masz trudność w skupieniu uwagi, przestajesz czerpać przyjemność z codziennych czynności, masz coraz mniej energii i siły do działania, ciąglejesteś śpiący, tracisz apetyt lub ciągle masz ochotę na jedzenie - możliwe, że cierpisz na zaburzenie nastroju nazywane „depresją”. Nie ignoruj tych sygnałów. Dowiedz się jak możesz sobie z nimi poradzić.

JAK ROZPOZNAĆ OBJAWY?
Epizody depresyjne można podzielić na łagodne, umiarkowane i ciężkie. Zawsze jednak towarzyszy im obniżony nastrój, utrata zainteresowań i zdolności doprzeżywania radości, spadek aktywności oraz stałe uczucie zmęczenia. Do pozostałych objawów depresji zalicza się: osłabienie koncentracji, obniżoną samoocenę, negatywne myśli na swój temat, poczucie winy, pesymistyczne widzenie przyszłości, a nawet myśli o śmierci.

SKĄD TO ZIMOWE PRZYGNĘBIENIE?
Podobne objawy mogą być wynikiem sezonowego obniżenia nastroju. Zmiany samopoczucia mają swój początek zwykle jesienią, nasilają się zimą i ustępują wiosną lub latem.Przyczyną tej sytuacji może być okresowy brak światła. Jesienią dni stają się coraz krótsze, a w środku zimy światło słoneczne pojawia się tylko przez bardzo krótki czas. W listopadzie, grudniu, czy styczniu, kiedy rzadziej niż w sezonie letnim wystawiamy nasz organizm na działanie promieni słonecznych, następują zmiany procesów zachodzących w naszym mózgu. Niedobór światła utrudnia dotarcie do mózgu substancji odpowiedzialnych za regulację snu, poziom koncentracji czy nastrój. W związku z tym nasze samopoczucie obniża się, stajemy się bardziej ospali, powolni i niekiedy brakuje nam energii.

NIE LEKCEWAŻ OBJAWÓW!
Jednak, gdy objawy utrzymują się przez dłuższy czas lub w znaczącym stopniu utrudniają normalne funkcjonowanie, należyzwrócić się po poradę dopsychologa czy psychiatry.Zdiagnozowana przez specjalistę depresja może okazać się efektem wpływu różnego rodzaju czynników psychologicznych (ważnej zmiany życiowej, stresującego otoczenia, problemów rodzinnych, przeżyć z dzieciństwa, braku umiejętności radzenia sobie ze stresem itp.) poważnej choroby lub przyjmowania leków. Dlatego od dokładnego rozpoznania zależeć będzie dobór odpowiedniej metody leczenia, do których zalicza się przede wszystkim psychoterapię i farmakoterapię.

DLACZEGO NIEKTÓRE METODY POPRAWIANIA NASTROJU NIE DZIAŁAJĄ?
Niektóre, dość popularne sposoby poprawiania nastroju działają bardzo krótko, przynosząc jedyniechwilowe uczucie ulgi lub zadowolenia. Po dłuższym czasie, stosowane bez zalecanego umiaru, pogarszają nasze samopoczucie- zarówno psychiczne jak i fizyczne. W przypadku tych metod istnieje także wysokie ryzyko uzależnienia.
 - Tytoń – zabija witaminę C, potrzebną dla zrównoważenia emocjonalnego, ponadto nikotyna szybko osłabia organizm; palenie papierów atakuje wszystkie układy naszego organizmu.
 - Alkohol– między innymi wypłukuje magnez oraz niszczy witaminę B1 - składniki niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego.
 - Kofeina – wypłukuje magnez, co powoduje, że osoby pijące duże ilości kawy lub napojów energetycznych, po pewnym czasie stają się bardziej nerwowe.
 - Leki - uspokajające, przeciwbólowe, nasenne lub pobudzające - osłabiają w konsekwencji system nerwowy.
 - Narkotyki – powodują zaburzenie emocjonalnej równowagi, osłabiają i wyniszczają organizm.

JAKIE STRATEGIE SKUTECZNIE POPRAWIAJĄ SAMOPOCZUCIE?

Dostarczaj sobie odpowiednią ilość światła
Aby nie dopuścić do sezonowego obniżeniu nastroju ważne jest dostarczenie organizmowi codziennej dawki światła. Warto, zatem jak najczęściej korzystać znaturalnego światła, na przykład podczas spacerów. Dla osób, które pracują w słabo - oświetlonych pomieszczeniach zalecane są wizyty w solarium lub naświetlanie specjalnymi lampami, które emitują światła odpowiednio wysokim natężeniu - „symulującym” letnie dni. Zanim jednak zdecydujemy się na takie naświetlania należy omówić ten pomysł z lekarzem czy nie widzi on przeciwwskazań, związanych z ewentualną nadwrażliwością na światło.

Zadbaj o dobrą kondycję ciała i umysłu
Jeśli dbamy o swoje zdrowie przyczyniamy się tym samym do poprawy naszego nastroju.
 - Odpowiednia ilość snu i odpoczynku – podczas snu regenerują się wszystkie komórki naszego ciała, a wypoczęty mózg wpływa bezpośrednio na odpowiednie funkcjonowanie naszej psychiki.
 - Sport – czyli dowolny regularny wysiłek fizyczny np.: gimnastyka, jogging, taniec, ćwiczenia aerobowe lub na siłowni sprzyjają wytwarzaniu endorfin, naturalnych środków przeciwbólowych,które powodują uczucie odprężenia i poprawy nastroju już po 45 minutach wysiłku, pomagają przez to odreagować napięcie i codzienny stres. Pamiętaj, aby wybrać  taki rodzaj ćwiczeń, który sprawia Ci przyjemność.
 - Dieta antystresowa – dbaj o urozmaiconą dietę, zawierającą produktybogate w magnez (wpływa on na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność na stres) oraz witaminy ( głównie z grupy B i C ) oraz dużą ilość płynów (mózg składający się z 75 % wody odwadnia się pierwszy).
 - Czyste powietrze – jeśli mieszkasz w mieście, i często oddychasz  zanieczyszczonym powietrzem, spróbuj wyjeżdżać jak najczęściej np.do lasu lub na wieś, wypoczniesz efektywniej, z dala od stresującego otoczenia.
 - Kolory – otaczaj się barwami, które wprowadzają Cię w dobre samopoczucie, uspokajają lub dodają energii.
 - Ulubiona muzyka - poprawia nastrój, obniża napięcie, gdy słuchasz muzyki, którą lubisz
 - Poczucie humoru – oglądaj swoje ulubioneprogramy rozrywkowe, komedie, przypominaj sobie zabawne sytuacje, które cię spotkały. Pamiętaj, że śmiech to jedna z najprzyjemniejszych metod wpływających na dobry nastrój.
 - Techniki relaksacyjne – to znane od dawna metody odprężania ciała i umysłu np. masaż, joga, medytacja.Wybierz taką, która najbardziej Ci odpowiada.

Jak utrzymać emocjonalną równowagę?
 - Wsparcie bliskich osób– bardzo ważne dla naszej emocjonalnej równowagi jest utrzymywanie dobrych relacji z najbliższymi, z którymi możemy dzielić się swoimi przeżyciami i problemami. Nie zapominajmywiec, aby zawsze znaleźć czas na spotkania i rozmowy z przyjaciółmi i rodziną. Możemy wtedy prosić o wsparcie, kiedy sytuacja tego wymaga.
 - Spojrzenie z dystansu– przestań zamartwiać się tym, na co nie masz wpływu. Postaraj się z innej perspektywy spojrzeć na dany problem. W jaki sposób będziesz o nim myślał za rok, 3 lub 5lat? Prawdopodobnie wiele spraw okaże się mieć dla Ciebie dużo mniejsze znaczenie,a Ty przejmując się tym teraz, niepotrzebnie marnujesz cenną energię.
 - Zdrowe zarzadzanie czasem –czyli zachowanie równowagi pomiędzy pracą a odpoczynkiem - planuj tyle zajęć, ile jesteś w stanie zrealizować, i nie stawiaj sobie zbyt wysokich wymagań, ponieważ jeśli nie sprostasz zakładanym przez siebie standardom osłabi to twoją samoocenę i motywację.
 - Kreatywne myślenie - kiedy stajesz przed problemem, na początku skoncentruj się przede wszystkim na możliwościach i rozwiązaniach danej sytuacji, a następnie dopiero skieruj swojąuwagę na trudności i ograniczenia. Takie nastawienieuruchamia pozytywne myślenie oraz sprzyja odczuciunadziei na poprawę sytuacji.
 - Postawa asertywna– oznacza zdecydowane i konkretnekomunikowanie swoich potrzeb oraz uczuć, bez  naruszania praw i godności innych osób.
 - Pasje – pamiętaj o swoim hobby, oraz o wszystkich zajęciach, które sprawiają Ci przyjemność, planuj je w czasie wolnym; pozwolą Ci na jakiś czas oderwać się od kłopotów i obowiązków.

Kiedy szukać profesjonalnej pomocy?
Jeśli samodzielnie stosowane techniki nie działają, próbowałeś już różnych metod, a mimo to apatia, przygnębienie i smutek nadal nie mijają, skonsultuj się psychoterapeutą. Psychoterapeuta zapozna się z Twoim problemem, a następniezaproponuje metody leczenia dostosowane do Twoich trudności. Psychoterapia pomoże Ci uwolnić się od meczących objawów, poprzez wpływ na zmianę sposobu przeżywania, myślenia, nawyków, postaw czy stylu reagowania. Psychoterapia - w sposób potwierdzony w badaniach - wpływa na poprawę funkcjonowania, ponadto pozwala na nabywanie nowych strategii i metod radzenia sobie z przyszłymi problemami.

Informacje o autorze

Anna Białous- Psycholog, psychoterapeuta, trener umiejętności osobistych.
Należy do British Psychological Society oraz British Association for Counselling and Psychotherapy.
Prowadzi psychoterapię  i szkolenia dla Polaków w Northampton .

Tel. 0 759 858 32 52
www.pspt.eu
e-mail: Anna@pspt.eu

Zmieniony ( 25.03.2015. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk