Start  
23.11.2017.
 

Strone monitoruje stat24

 

UK Compencations - odszkodowania
Spokojnie o stresie, czyli jak odzyskać wewnętrzną równowagę Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu
Redaktor: Administrator   
15.10.2015.
 CRO
 

 

Anna Białous

SPOKOJNIE O STRESIE CZYLI JAK ODZYSKAĆ WEWNĘTRZNĄ RÓWNOWAGĘ?

Wypalenie, zmęczenie, wycieńczenie ...
Jak poradzić sobie ze spełnieniem wszystkich wymagań, które wydają się niewyobrażalnie duże? Czy można wysiąść z karuzeli, która kręci się coraz szybciej?

CZY WIESZ, SKAD  BIERZE  SIE STRES?

Psycholodzy uwazaja, że stres pojawia się, gdy dochodzi do zakłócenia równowagi pomiędzy naszymi możliwościami, a wymaganiami, z którymi musimy sobie poradzić. Zyjac we współczesnym swiecie, musimy dostosowywać się do ciągłych zmian. Dzialajac w ciągłym napięciu, czesto ponad nasze siły, blokujemy w sobie umiejętność interpretowania sygnałów wysyłanych przez nasze ciała i zatracamy częściowo naszą intuicję. Nie tylko przesuwamy określone wcześniej granice naturalnej wytrzymałości, ale wręcz je zacieramy, nawet tego nie zauważając. Zdobywając wiedzę na temat sposobów radzenia sobie ze stresem, możemy nauczyć się rozpoznawac sygnaly naszego organizmu, a podejmując aktywne działania w krótkiej i dłuższej perspektywie czasu, możemy ustrzec się przed chorobami wywołanymi przez stres, których występowanie jest coraz częstsze.


TEST -  SPRAWDZ, CZY MASZ OBJAWY NADMIERNEGO STRESU?

  1. Jesteś rozdrażniony - reagujesz w sposób nadmiernie emocjonalny.
  2. Tracisz poczucie humoru.
  3. Bez powodu ogarnia Cię niepokój.
  4. Pamięć Cię zawodzi - nie możesz przypomnieć sobie istotnych informacji.
  5. Masz wrażenie, że ludzie źle Ciebie traktują.
  6. Czujesz przyśpieszone bicie serca.
  7. Nie możesz skupić się, skoncentrować.
  8. Często boli Cię głowa.
  9. Często miewasz wilgotne dłonie.
  10. Nie masz apetytu albo stale jesteś głodny.
  11. W ustach czujesz suchość.
  12. Boli Cię krzyż jakbyś dźwigał ciężary.
  13. Z trudem oddychasz – masz duszności.
  14. Kark i ramiona masz sztywne.
  15. Masz kłopoty z trawieniem.
  16. Masz problemy ze snem - budzisz się często, nie możesz zasnąć.
  17. Rano wstajesz zmęczony i z niechęcią myślisz o nowym dniu.
  18. Masz poczucie beznadziejności, smutku, niepowodzenia.
  19. Ciągle jesteś z siebie niezadowolony, tracisz wiarę we własne możliwości.
  20. Tracisz zainteresowanie czynnościami, które kiedyś sprawiały przyjemność.


Jeżeli rozpoznajesz u siebie kilka z poniższych objawów, prawdopodobnie żyjesz w stresie.    

CO MOZESZ ZROBIC, ABY PODNIEŚĆ POZIOM STRESU?

  • Stosujesz używki. Kofeina, nikotyna, alkohol zastępują Ci hobby lub przyjaciół.
  • Planujesz każdego dnia więcej zajęć niż jesteś w stanie wykonać.
  • Rezygnujesz z relaksu. Odrzucasz powody, dla których relaksacja i medytacja pomagają obniżyć stres.
  • Ograniczasz aktywność fizyczną. Uważasz, że to strata czasu, więc wolisz spędzać czas na zamartwianiu się.
  • Unikasz wsparcia społecznego. Dajesz bliskim do zrozumienia, że nie masz dla nich czasu.
  • Odbierasz osobiście każdą uwagę. Uważasz, że gdy ktoś krytykuje twoją pracę, rodzinie, psie, tak naprawdę krytykuje CIEBIE.
  • Zapominasz o poczuciu humoru. Myślisz, że stres to nic zabawnego, więc zachowujesz powagę.
  • Jesteś niezastąpiony. Nie prosisz o pomoc. Jeśli chcesz żeby coś było dobrze zrobione robisz to sam.
  • Stawiasz pracę na 1 miejscu, więc zabierasz ją do domu.
  • Jesteś niesystematyczny. Odkładasz sprawy na ostatnią chwilę.
  • Martwisz się tym, na co nie masz wpływu. Obwiniasz się o czyjeś złe samopoczucie, rozmyślasz o pochmurnej pogodzie.
  • Chcesz być perfekcjonistą na każdym kroku. Ustanawiasz sobie zbyt wysokie standardy, dlatego czujesz się zniechęcony, gdy ich nie osiągasz.


DO CZEGO PRZYDAJE SIE STRES?

  • Stres sprawia, że czujesz się ważny. Ktoś tak zestresowany jak Ty na pewno robi coś ważnego.
  • Stres pomaga uniknąć odpowiedzialności. Jest świetną wymówką na niepowodzenia, błędy i niedociągnięcia.
  • Stres pomaga uniknąć bliższych kontaktów osobistych. Od kogoś tak zajętego nie można oczekiwać troski, wsparcia czy uwagi.
  • Stres pozwala w szczególny sposób kierować podwładnymi i rodziną. Ten styl „Rób, co każę” jest dopuszczalny jedynie w warunkach kryzysu.
  • Stres działa jak narkotyk. Tani i dostępny środek pobudzający, który możesz dawkować, kiedy tylko chcesz.

Zobacz filmik nt stresu
 Zobacz filmik Anny Białous nt stresu


DLACZEGO WARTO KONTROLOWAC STRES?

Odporność na stres zarówno, jeśli chodzi o jego natężenie jak i długośc trwania jest cechą indywidualną. Wszyscy jednak posiadamy pewną granicę wytrzymałości, po przekroczeniu, której nasze siły życiowe i wydajność gwałtownie się obniżają. Potrafimy później nadal funkcjonować na zwolnionych obrotach przez dość długi czas. Jeśli jednak nie uda nam się odwrócić biegu wydarzeń, w końcu możemy doprowadzić do całkowitego wyczerpania pokładów energii, nasza praca przestanie być efektywna i okaże się, że nie radzimy sobie z najprostszymi zadaniami. Obniży się znacząco pewność siebie, pojawią się objawy depresji.
Dlatego poznając własne reakcje na stres, ucząc się radzić sobie w trudnych sytuacjach, unikamy kryzysu i uwalniamy siły potrzebne nam w życiu rodzinnym, w kontaktach społecznych i w pracy.

KILKA PRAKTYCZNYCH  SPOSOBOW NA ODPREZENIE SIE KAZDEGO DNIA:

  1. Pozwól sobie, na kilka minut spokoju. Siądź lub połóż się i bądź tylko ze sobą. Spójrz w okno, posłuchaj dźwięków wokół lub chwile pospaceruj.
  2. Będąc w miejscu pracy, obserwuj doznania w ciele i poziom napięcia oraz świadomie pozwól sobie je odpuścić.
  3. Używaj przerw do rzeczywistego relaksu. Zamiast kawy i papierosa pospaceruj od 2 do 5 minut.
  4. Podczas przerwy na lunch zmień otoczenie lub zamknij drzwi i świadomie się zrelaksuj.
  5. Decyduj się na krotka przerwę (2-3minuty), jesli to mozliwe - co godzinę. Bądź świadomy oddechu i własnych doznań w ciele.
  6. Od czasu do czasu spędzaj przerwy na lunch z bliskimi znajomymi. Rozmawiaj raczej o sprawach innych niż zawodowe.
  7. Zjedz lunch raz w tygodniu w ciszy, jedz powoli i bądź ze sobą.
  8. Na koniec dnia przejrzyj to, co zrobiłeś, pogratuluj sobie tego, co skończyłeś.
  9. Podczas powrotu do domu, zwróć uwagę na oddech i doznania w ciele. Raczej je zaakceptuj niż z nimi walcz. Czy jesteś w stanie iść bez pośpiechu?
  10. Po powrocie do mieszkania zmień ubranie. To pomoże Ci wejść w inną - domową rolę. Przywitaj się z każdym z członków rodziny.
  11. Spędź klika minut w ciągu wieczoru w ciszy i w spokoju. Wyłącz bądź przycisz w tym czasie telefon.

Zastanów się także nad własnymi, sprawdzonymi metodami, które będziesz mógł stosować w celu odprężenia.

CO ZROBIC, ABY ZACHOWAĆ EMOCJONALNĄ RÓWNOWAGĘ?

Słuchaj sygnałów swojego ciała i naucz się interpretować objawy stresu, żeby wiedzieć, kiedy powinieneś zwolnić tempo.
Miej odwagę zaufać swojej intuicji. Prawie zawsze wiemy, co jest dla nas dobre, choć nie zawsze mamy odwagę zaufać swoim odczuciom.
Zrób kalkukację zysków i strat zanim weźmiesz na siebie duże zobowiązanie.
Minimalizuj skutki stresu poprzez aktywne formy odprężenia (naucz sie relaksacji, medytacji, uprawiaj ulubiony sport, spotykaj sie z przyjaciółmi itd.)
Podejmuj wyzwania. Nie unikaj wszystkiego, czego sie boisz. To jeszcze bardziej nasila lek, w konsekwencji powoduje niezadowolenie z siebie.
Wybierz styl życia, który będzie pracował dla Ciebie. Dzięki dobremu zdrowiu i kondycji fizycznej, równowadze pomiędzy stanem aktywności i odpoczynku, dobremu jedzeniu i zdrowiu psychicznemu, możesz znacznie ograniczyć negatywne efekty stresu i odzyskac wewnetrzna rownowage.

 

Autorka:

Anna Bialous- Griffiths
Psycholog, psychoterapeuta, trener rozwoju osobistego
www.pspt.eu

Zmieniony ( 15.10.2015. )
 
następny artykuł »

Webdesign by Webmedie.dk Webdesign by Webmedie.dk